< Back to Home

Zuidas test autoloze maand in ruil voor 1000 euro

Duizend euro om de sleutel van je leaseauto een maand lang in te leveren. Dat geld moet dan wel worden besteed aan een alternatieve vorm van vervoer - taxi, trein, bus of tram, leenfiets of deelscooter, je mag het zelf weten. Wat je na die maand overhebt, mag je houden.

Voor vijftig werknemers van bedrijven op de Zuidas is dit de realiteit in de maand oktober. Nu rijden zij nog in een leaseauto en dragen ze bij aan het regelmatig volledig dichtslibben van het zakelijke centrum van Amsterdam, maar als het goed is gaan ze dat de komende periode anders doen.

Reizen hoe ze willen en, als het een beetje meezit, ook wanneer ze dat willen. Niet met zijn allen aansluiten in de file, maar misschien nét buiten de spits reizen. Eerste klas in de trein en mogelijk een fijne huurauto in het weekend. Als alles kan, wat doen mensen dan?

Het is een experiment en ook best wel een beetje een houtje-touwtje-experiment, zegt Tijs Roelofs, Smart Mobility-manager van de gemeente.

"We werken niet met een app, wat natuurlijk veel handiger zou zijn. Onze deelnemers kunnen telefonisch advies krijgen over de mogelijkheden."

"Het is een proef van bescheiden afmetingen, maar we denken dat het wel gegevens oplevert over hoe mensen zich het liefst van A naar B bewegen; niet alleen van huis naar werk en terug, maar ook privé."

Vastgeroest
Het Zuidasproject is maar een van de vele ideeën waar de gemeente mee speelt als het gaat om slim om te gaan met mobiliteit. Want de meeste mensen zitten domweg vastgeroest aan de manier waarop ze nu eenmaal reizen, maar als je op een gemakkelijke manier van vrijwel alle vervoersmogelijkheden gebruik kon maken, is het mogelijk gedrag te veranderen, denkt Roelofs. "Maar het alternatief moet dan wel beter zijn dan de auto. Of sneller, goedkoper of gezonder."

MaaS heet het principe, waarmee de Finse ondernemer Sampo Hietanen in Helsinki al jaren bezig is: Mobility as a Service, waarbij vervoer vooral wordt gezien als een dienst en waarvan samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven een belangrijk onderdeel is. Binnenkort komt hij ook naar Amsterdam met zijn app Whim, waarmee gebruikers advies kunnen krijgen voor de efficiëntste manier van vervoer.

Werkzaamheden aan de Ring
De gemeente is een aanjager van dergelijke ontwikkelingen en betaalt de proef, omdat de stad tot stilstand komt als het denken over vervoer en mobiliteit niet verandert, zegt Roelofs.

Dat gekozen is voor een proef op de Zuidas is ook geen toeval: over twee jaar zal het gebied langdurig en rigoureus worden verbouwd, onder meer door het ondertunnelen en verbreden van de Ring. "Als iedereen continu in de auto blijft zitten, wordt de Zuidas onbereikbaar."

De problemen spelen elders ook, zegt Roelofs. "Een derde van de auto's met een parkeer­vergunning wordt slechts eens per veertien dagen gebruikt. Hoe verleid je die mensen om de auto weg te doen? Door ze iets te bieden dat beter is, een alternatief dat, als ze er eenmaal aan gewend zijn, beter aansluit bij hun behoeftes."

Gerrit Hofland, werkzaam bij Nuon, is een van de vijftig deelnemers aan het mobiliteitsexperiment dat in oktober op de Zuidas wordt gehouden. Hij hoopt vooral dat hij na komende maand niet meer elke keer 'zo maar uit gewoonte' zijn leaseauto pakt.

"Nu stap je vaak domweg in je auto, hij staat er toch. Terwijl de auto lang niet altijd het meest praktische vervoermiddel is." In díe auto stappen zal de komende maand in elk geval niet meer gebeuren: vanmorgen leverde hij de sleutels van zijn leaseauto in. Hofland zal er even aan moeten wennen, zo zonder auto voor de deur, verwacht hij. "Mijn auto is net als mijn telefoon: die heb ik altijd bij me. Nu ik een maand zonder zit, opent zich hopelijk een wereld van mogelijkheden."

Welke vervoermiddelen hij zal gaan gebruiken, weet hij nog niet precies. De trein hoofdzakelijk, is de verwachting, voor het woon-werk­verkeer vanuit Alphen aan den Rijn. "Die reistijd in de trein kan ik veel productiever besteden dan in de auto." Ook duurzaamheid is voor Hofland een belangrijke overweging. "Amsterdam is een mooie en schone stad, maar dat moet het wel blijven. Als de stad volloopt met
auto's, gaat dat ten koste van het milieu."